VEDTÆGTER

Vedtægter for

BJERT HUSFLIDSFORENING

• 1 Foreningens navn.

Foreningens navn er Bjert Husflidsforening, og dens hjemsted er Holstebro kommune.

• 2. Formål.

Foreningens formål er, gennem folkeoplysende arbejde, at give mulighed for praktisk udøvelse af og udbrede kendskabet til husflid ved dertil egnede aktiviteter og arrangementer.

• 3. Landsorganisation.

Foreningen er medlem af  FORA, og tilknyttet Ringkøbing amts Husflid.

• 4. Medlemmer.

• 1) Alle interesserede kan optages som medlemmer.

Medlemmer betaler årligt det af generalforsamlingen fastsatte kontingent senest på et af bestyrelsen fastsat tidspunkt.

• 2) Æresmedlemmer kan efter bestyrelsens indstilling godkendes af generalforsamlingen. Æresmedlemmer er ikke kontingentpligtige.

Medlemmer hæfter ikke for foreningens økonomi.

• 5 Stemmeret.

Stemmeberettigede er alle medlemmer, der har betalt kontingent. Kursister der deltager i generalforsamlingen har taleret.

• 6 Valgbarhed.

Valgbar til bestyrelsen er medlemmer.

Revisorer og suppleanter herfor kan vælges blandt medlemmer og kursister såvel som udenfor denne personkreds.

• 7. Generalforsamlingen.
  • 1) Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed og afholdes hvert år inden 15 april.
  • 2) Indvarsling sker for hvert hold ved opslag på skolen senest 2 kalenderuger før, samt skriftligt til de medlemmer, der ikke er kursusdeltagere senest 2 uger før.
  • 3) Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde senest ugedagen før.
  • 4) Generalforsamlingen skal mindst omfatte:
    1. Valg af dirigent
    2. Beretning ved formand og skoleleder.
    3. Regnskab ved kassereren.
    4. Planer for det kommende år.
    5. Indkomne forslag.
    6. Valg af bestyrelsesmedlemmer og  1 suppleant.
    7. Valg af revisor og 1 suppleant.
    8. Eventuelt.

• 5) Valgperioden for bestyrelsen er 2 år. Hvert år afgår på skift 2 eller 3 bestyrelsesmedlemmer.

Der vælges 1 bestyrelsessuppleant.

Der vælges 2 revisorer for 2 år således at der hvert år vælges 1.

Der vælges 1 revisorsuppleant for 1 år.

• 8. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan når som helst indvarsles af bestyrelsen, og skal indvarsles når mindst 25% af medlemmerne skriftlig forlanger dette.

Indvarsling som ved ordinær generalforsamling.

• 9 Bestyrelsen.
  • 1) Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen og består af 5 medlemmer, der konstituerer sig med formand, næstformand, kasserer og sekretær.
  • 2) Formanden sammenkalder bestyrelsesmøderne og leder foreningens anliggender i overensstemmelse med bestyrelsens beslutninger.
  • 3) Kassereren forestår foreningens regnskab og er ansvarlig for foreningens midler.

• 10 Skoleleder.

Bestyrelsen vælger en skoleleder, der er ansvarlig overfor bestyrelse, myndigheder og lærere. Skolelederen varetager i samarbejde med bestyrelsen udarbejdelse af kursustilbud og afvikling af kurser.

• 11 Kursusvirksomhed.

I de af foreningen arrangerede kurser i henhold til folkeoplysningsloven deltager foreningens medlemmer på lige fod med ikke medlemmer.

• 12. Vedtægtsændringer.

Vedtægtsændringer kan vedtages af generalforsamlingen når 2/5 af medlemmerne er til stede.  Møder ikke dette antal, indvarsles til ny generalforsamling mindst 3 uger efter, hvor 2/3 af de fremmødtes stemmer fordres, uanset disses antal.

• 13. Foreningen tegnes af 2 bestyrelsesmedlemmer i forening, hvoraf den ene skal være formanden; Ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom dog af den samlede bestyrelse.

• 14. Ejendommen.

Bjert husflidsforening ejer ejendommen Sahlshøjvej 7, matrikelnummer  11n, Bjert by, Sahl, med bygningen Bjert husflidsskole. Bestyrelsen er ansvarlig for ejendommens forsvarlige drift og vedligeholdelse.

Bjert Husflidsskole skal hovedsagelig benyttes efter sit formål, til hvad der kan virke fremmende for husflidssagen.

Bestyrelsen kan, udover kurser i henhold til folkeoplysningsloven, fastsætte særlige bestemmelser for lokalets anvendelse.

• 16. Opløsning.

Opløsning af foreningen kan kun ske ved flertalsbeslutning på 2 efter hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 3 ugers mellemrum, hvoraf mindst den ene skal være indkaldt skriftligt til alle medlemmer alene med det formål at opløse foreningen.

• 17. Anvendelse af midlerne.

Foreningens midler skal ved opløsning sikres til anvendelse ved genoptagelse af husflidsarbejdet i den tidligere Vinderup kommune.

Midlerne henstår i hviletiden i et pengeinstitut  under administration af et selvsupplerende udvalg med tre medlemmer, og kan efter udvalgets bestemmelse efter 10 års forløb uddeles til idebetonet børne- og ungdomsarbejde  i  den tidligere Vinderup kommune.

Således vedtaget på generalforsamlingen   23  marts   2015.

Gustav Lind                                               Hans Jensen

Formand.                                                                      Næstformand.

Vagn Præstholm                   Dorte Vestergaard               Mette Bertelsen

Kasserer.                                         Sekretær